Tuesday, November 26, 2013

ILMU + PENGALAMAN + ANALISA TERPERINCI = KEPUTUSAN PANTAS (Bahagaian 3/3) Tamat

Assalam kawan-kawan. Semoga sihat dan bahagia, kaya dan berjaya. Kita sambung Bahagian Terakhir.

Pernah terjadi kat aku 5 tahun dulu masa tu pi poperty fair kat PISA. Masa tu baru habis pergi seminar hartanah kat KL di mana Otai hartanah tu ajar aku supaya beli rumah corner lot. Sebab, tanah luas dan limited.

Masa pi property fair tu sudah jumpa 7 unit dari same developer. 1 unit corner Teres 2 tingkat 5100 sq ft RM335k (20x60) 4 bilik 3 bilik air. Lagi 6 unit semi d 2 ½ tingkat 5 bilik 3 bilik air RM325k lebih kurang 2000 sq ft.

Aku decide beli yang corner lot dan masa tu tak bawak buku cek. Bagi nama dan bayar cash RM200 tanda booking. Balik rumah amik buku cek untuk bayar 1% deposit. Rumah ni dah dibeli oleh Pengarah satu jabatan kerajaan tapi loan tak lulus atau tak jadi beli, aku tak ingat dah.

Masa aku bagi cek 1%, agent tu cakap tadi ada 2-3 orang tanya ini rumah tapi gua cakap ada orang sudah beli. Entah ya entah tidak, aku pun tak tau. Aku mark up harga RM370K jadi loan 90% aku dapat RM333k. So kena tambah RM2k jee untuk cukupkan RM335k.

Sekarang lepas 4-5 tahun, rumah tu bernilai lebih kurang RM650k-RM700k. Aku agak2 je pasai rumah 2 ½ tingkat tu orang beli RM520k sedangkan sq ft 2000 jee tapi rumah aku ni 5100 sq ft. Lepas 5 tahun harga naik 2 kali ganda. RM335k -> RM670k.

Pekerja Banyak Rumah : Semoga dapat dijadikan inspirasi, apa yang aku kongsikan ini, buat kawan-kawan yang berminat ke arah ini, melabur dalam hartanah walau masih bekerja makan gaji.

Pekerja Banyak Rumah : Aku tunggu dan tunggu dan tunggu, sampai aku boleh jual RM1.2M rumah ni nanti, masa tu balance loan tinggal RM200k saja lagi

No comments:

Post a Comment