Friday, January 24, 2014

CERITA RUGI RM30K DALAM PELABURAN HARTANAH (PART 3)



Assalam kawan2 dan sahabat2. Semoga kita semua sihat dan bahagia, kaya dan berjaya. 

Alhamdulillah. Syukur. Kita masih dapat menikmati kedinginan yang jarang jarang berlaku di negara kita di kala ada ramai insan lain yang seagama dengan kita di Syria sana menggigil kesejukan yang kesejukannya mampu menyebabkan anak2 kecil dan orang2 tua mati kesejukan. 

Ya Allah. Engkau bantulah saudara2 seagamaku di Syria sana. Ameeen. 

Kita sambung cerita Part 3. 

Rumah aku beli pada harga RM240k, loan mark up RM280k, loan 90% dapat RM252k. 

Jadi aku beli rumah ni semua pakai duit bank. Duit aku sendiri, aku tak guna langsung.

Kunci dah ku ambil sebaik sign s&p pasal aku sambung sewa RM500 dari tuan rumah selama 3 bulan. Duit sewa pun pakai duit bank yang ada belen lagi.

Kini tiba masanya aku cantikkan rumah ni pasal aku nak jual dalam masa setahun. 

Aku kenal seorang kontraktor muda ni yang renovate rumah saudara aku. Hasil kerja pun boleh tahan. Aku mintak dia renovatekan rumah aku. 

Jeng jeng jeng. Perkenalan inilah yang menghanguskan duit aku RM30k. 

Inilah juga pengalaman aku buat major renovation untuk sebuah rumah. Sebelum ni minor2 punya renovation dan make over atau touch up sikit2 je. 

Kesilapan pertama aku, aku tak beli barang renovation sendiri. Aku bayar duit kat dia untuk barang dan upah sekali. No clear segregation.

Tapi aku buat progresif payment, lepas settle satu benda baru bayar duit seterusnya untuk benda lain pulak. Still kena tipu jugak.

Kesilapan kedua aku, tak tengok, tak tanya, tak ambil resit untuk barang yang dia beli. Main percaya jeee. 

Kesilapan ketiga aku, baik sangat dengan orang yang baru kenal. Dah lah rumah tak siap, aku boleh pulak tolong buatkan surat permohonan pinjaman TEKUN dan MARA untuk dia. 

Pekerja Biasa Banyak Rumah :
Panjang jugak cerita ni.  Ingat kan boleh habis. Kita sambung Part 4 nanti yeee.

No comments:

Post a Comment