Saturday, October 26, 2013

UKURLAH BAJU DI BADAN SENDIRI, CERMINLAH MUKA DI CERMIN ALMARI


Assalam Kawan-Kawan, Tuan-Tuan dan Cik Puan. Semoga kita semua mulakan hari kita dengan senyuman yang melambangkan kebahagiaan, keceriaan yang melambangkan kesyukuran :-)

Alhamdulilah aku dah start buat coaching secara tak rasmi dan FREE untuk kawan-kawan yang hadir ke sesi perkongsian tempohari. Sempatlah jugak berjumpa dan berPM walaupun aku sibuk sangat sekarang ni :-(

Jom kita tengok kes study untuk 1 kes yang aku dah coaching :

Kes 1 : Rumah dah habis bayar bernilai RM400K sekarang. Hmmm ada banyak duit dalam tu... Peserta ni ada personal loan dan loan lain. Perlukan dalam RM50K untuk settle bad debts dan lain2.

Yusman : Boleh refinance tapi bayaran bulanan adalah tetap kepada bank. Sekarang ni dengar refinance 10 years saja. Lagi tinggi bayaran bulanan.

Atau amik OD dan cagarkan rumah. Bunyi cagaran rumah macam mengerikan :-). Tapi itulah cara orang kaya buat duit.

OD ni bila kita guna baru kena bayar interest. Siapa tak tau OD tu tolonglah google ye. Atau datang Mini seminar aku nanti :-). Berapa nak amik OD Yusman? Ikut suka awaklah.

Ada 3 kategori orang yang sanggup amik risiko. Cerminlah diri kita sendiri :

a) High risk taker : Amik OD 90% dari RM400k. Dapat RM360k. Melabur untuk ilmu pelaburan. RM360K kita jadikan RM720K (double) dalam tempoh 3-5 tahun. Insyaallah…

b) Medium risk taker : Amik OD 50% dari RM400k. Dapat RM200K. Melabur untuk ilmu pelaburan. RM200K kita jadikan RM300K ke RM350k dalam tempoh 3-5 tahun.

c) Low risk taker : Amik OD 10 % dari RM400k. Dapat RM40K. Settle hutang yang tak bagus.

Orang Miskin Banyak Rumah : Lain orang lain kesanggupan mengambil risikonya. Setiap orang tak sama. Macam aku ni high risk taker. Rugi beribu-ribu tu perkara biasa. Sanggup bayar seminar RM6k 3-4 hari tapi pulangan dapat 10 ke 20 kali ganda dari RM6k aku bayar tadi.

Pesanan ikhlas aku : Yang penting sekali, ukurlah baju di badan sendiri, cerminlah muka di cermin almari, aku hanya tunjuk jalan yang perlu dilalui, terpulang nak merangkak berjalan atau berlari, kalau jatuh bangunlah sendiri, janganlah pula menggigit jari, apatah lagi menuding jari :-)

No comments:

Post a Comment