Saturday, October 26, 2013

BUDGET 2014 : KESANNYA KEPADA PELABURAN HARTANAH

Assalam kawan-kawan, tuan-tuan dan cik puan. Semoga kita semua sentiasa dalam perlindunganNYA. Amin…

Sedih dan Pilu, Sebak di dadaku. Membaca kisah tragis setiap hari yang berlaku di Negara tercinta kita ini. Pegawai bank pecah kepala, 4 orang ditikam dengan pisau Rambo, 4 orang mati di Cameron Highlands.

Aku tidak suka berbicara tentang kes-kes sedih sebegini. Mentor aku cakap “Yusman, setiap hari ada orang meninggal dunia. Cuma bagaimana orang itu meniggalkan dunia ini yang berbeza. Apa yang penting, kita lahirkan rasa simpati kepada keluarga, saudara mara, rakan-rakan si mati. Jika si mati Islam, kita sedekahkan Al-Fatihah, Jika bukan Islam kita ucapkan Takziah moga rohnya aman di sana”.

Janganlah kita suka sebarkan cerita-cerita sensani ini. Hormatilah keluarga si mati. Jika nak bagi komen pun, harap berilah komen yang positif. Biarlah pihak polis dan badan berkuasa menjalankan tugas mereka. Kita buatlah kerja kita yang makan gaji dengan majikan. Hidup kita ni pun tak tahu bagaimana kesudahannya nanti….

Alamak… panjang pulak aku tulis. Maaf kalau ada yang terasa, niatku hanya untuk berpesan sesama ktia dan juga diri aku sendiri yang masih bekerja dan belajar mengenal erti hidup ini...

Aku nak cerita pasai Budget 2014 saja yang nak dibentangkan hari ini dan kesannya kepada Pelaburan Hartanah, tapi dah termelalutlah pulak….

Aku dan lain-lain lagi Otai-otai Pelabur Hartanah pasti nak tahu benda-benda ni petang ni:
==========================================================================================
1. RPGT naik jadi 30% ka atau naik sikit ke 20%. Sekarang 15%.
2. LTV (Loan to value) remain 70% ka untuk rumah ke3 dan seterusnya atau turun lagi ke 60% ka apa ka.
3. Kadar inflasi yang diumumkan kerajaan.
4. Tarikh perlaksanaan GST.
5. Kadar BLR.
6. Adakah bank akan ubah lock in period dan kadar penalty dan % nya.
7. DIBS oleh developer akan dimansuhkan ka.
8. Projek rumah mampu rakyat berapa harga dia dan banyak mana nak buat.
9. Skim bantuan kerajaan untuk galakkan rakyat miliki rumah mampu milik.
10. Syarat untuk foreigner beli rumah di Malaysia. Harga RM500k boleh atau RM1 juta baru boleh beli
11. Cukuplah tu… itu pun dah banyak beri kesan kepada Pelabur Hartanah...

Udah ghope pakar ekonomi pulak kome pagi ni Yusman

Orang Miskin Banyak Rumah : Kalau tak paham apa 10 benda ni, janganlah rasa rendah diri. Ramai lagi orang lain tak tahu terutamanya orang kita. Insyaallah kalau kita bertemu di Mini Seminar “Rahsia Pekerja Banyak Rumah” pada bulan November nanti, saya akan ceritakan. Bila dan di mana Mini Seminar ni, nanti saya umumkan. Yuran pendaftaran RM50 je seorang. Kalau 2 orang RM100 je (tapi boleh bawak lagi sorang FREE) . Buat bayar kos dewan seminar dan lain-lain kos jeee…..

1 comment:

  1. salam....saya baru terjumpa blog ni..hehe..
    ada lagi tak mini seminar? ada buat persolan coacing tak?
    saya pun orang penang gak..hehe
    trima kasih..

    jumanshah@gmail.com

    ReplyDelete