Tuesday, January 21, 2014

CERITA RUGI RM30K DALAM PELABURAN HARTANAH (PART 2)

Assalam kawan2 dan sahabat2. Semoga kita semua sihat dan bahagia, kaya dan berjaya.

Alhamdulillah. Syukur. Berkesempatan untuk menulis menyambung kisah pahit aku kerugian RM30K dalam pelaburan hartanah.

Owner rumah tu nak jual RM250k. Aku usyar dalam mudah.com kebanyakan seller dok jual harga RM300k ke atas.

Jadi buyer yang dapat harga RM250k ni untung la. Dari situ aku dah mula buka mata yang sebenarnya peluang untuk buat duit tu ada. Pasal bukan semua seller tau harga pasaran, atau yang nak jual cepat je, untung sikit pun tak pa, macam-macam ada :-)

Bila Alah dah kata rezeki ni kita punya, memang jadi kita punya. Ditakdirkan buyer tu loan dia tak lepas.

Jeng..jeng…jeng… Peluang tertutup terbuka kembali tanpa ku duga. Haruskah aku biarkan saja ianya berlalu di depan mata?

Aku pun mintak saudara aku ni pi sembang dengan tuan rumah (seller) yang aku (kira saudara dia la) berhajat nak beli rumah ni. Kalau boleh nak mintak kurang sikit. Padahal RM250k tu dah murah dah.

Masalahnya dia bagi RM240k :-). Masalah kedua aku tanya :-). Kalau tak tanya tak dapat diskaun RM10k tu :-)

Jimat RM10k untuk cover lawyer fee. Aku seperti biasa tak tunjuk muka excited just cakap terima kasih lah kurangkan harga. Dalam hati yebedabedu :-)

Tu tak best lagi. Yang bestnya bila aku submit loan aku mark up harga rumah tu RM280k kat bank.

Jadi bila loan approve 90%, dapat la RM252k (90% x RM280k). So bank bagi RM252k kat lawyer aku, lawyer aku bagi RM240k (harga beli rumah tu) kat seller, lagi RM12k lawyer bagi kat aku. Aku guna untuk bayar lawyer fee leee.

Jadi aku beli rumah ni tak pakai duit langsung. Inilah kaedah markup harga dalam pelaburan hartanah atau Pelaburan Hartanah Tanpa Modal.

Inilah juga rahsia bagaimana aku boleh ada banyak rumah.

Panjang pulak cerita ni. Ini belum lagi sampai part aku kena tipu RM30k. Nanti aku sambung yeee dalam Part 3.

Orang Miskin Banyak Rumah :
Ada tak kawan2 boleh kongsi apa tips yang kawan2 dapat dari cerita Part 2 ni. Boleh komen dan bagitau tips yang kawan2 dapat agar ianya bermanfaat untuk orang lain.

No comments:

Post a Comment