Thursday, November 21, 2013

ILMU + PENGALAMAN + ANALISA TERPERINCI = KEPUTUSAN PANTAS (Bahagaian 1/3)

ILMU + PENGALAMAN + ANALISA TERPERINCI = KEPUTUSAN PANTAS (Bahagaian 1/3)

Assalam kawan-kawan. Semoga kita sihat dan bahagia, kaya dan berjaya.

Izinkan aku berkongsi bagaimana aku buat keputusan pantas untuk beli atau tidak sesuatu rumah untuk kawasan yang aku kurang arif.

1. Tengok harga jualan. 90% atau 70% loan margin. Kira berapa bayaran bulanan kepada bank.
2. Agak-agak berapa sewa boleh dapat kalau sewakan.
3. Kalau flat atau apartment, mesti dapat positif cashflow. Kalau landed negative cashflow sikit still ok lagi. Kena top up duit sendiri tapi capital appreciation dia senang2 je mengalahkan negative cashflow yang aku bayar setiap bulan.
4. Kalau nak jual balik (flip), aku letak target harga jualan. Nak kira untung = Harga jualan – harga belian – kos untuk membolehkan rumah ni di jual dengan segera. Kalau 30% - 50% untung Cash on Cash, aku beli.

Contoh : Harga RM280k. 10% downpayment + kos lawyer dll 5% = RM42k.
Kos make over = RM15k. Servis loan RM15k setahun. Total kos = RM72k. Aku target dapat jual RM380k dalam masa setahun.
Untung = Harga jual 380k – harga beli 280k – kos RM72k = RM28k.
Cash on cash % = untung/kos = RM28k/RM72k = 38%
ROI 38% setahun, banding dengan ASB 8% setahun atau gaji kenaikan 3%-10% setahun atau pelaburan lain. Bagi aku banyak dah 38% ni.

Pekerja Banyak Rumah : Semoga perkongsian ini bermanfaat. Nantikan sambungan Bahagian 2/3 :-). Semoga kita kaya dan berjaya. Ameeen :-).

No comments:

Post a Comment