Wednesday, November 6, 2013

APA ITU RISIKO?

APA ITU RISIKO?
================

Kewangan dan Pelaburan adalah satu subjek yang ramai orang tak suka. Cukup meluat. Boring yang teramat sangat. :-)

Bila ramai orang tak suka, maka tak ramailah orang yang kaya raya akibat bijak menguruskan kewangan dan bijak menganalisa pelaburan.

Kadang-kadang kita kena kaitkan benda-benda ni dengan benda lain yang senang orang faham. Mungkin kita kaitkan dengan jenis sukan yang kita minat. Kita boleh kaitkan dengan perlumbaan kereta atau motosikal, bola sepak, bola keranjang atau berenang mahupun sukan meluncur ombak.

Sebagai contoh Risiko dalam Perlumbaan Motosikal GP.

Menunggang motosikal tanpa helmet, jaket keselamatan, insurans, lesen dan skil pemanduan yang perlu ada pada diri seorang penunggang motosikal untuk berlumba di trek dengan lain-lain penunggang profesional adalah satu risiko yang tinggi.

Jadi, kita terdedah kepada risiko jika kita melabur wang kita bersama-sama pelabur profesional yang lain tanpa ilmu pengetahuan, strategi untuk keluar, pengurusan kewangan, penasihat pelaburan yang bagus dan skil pelaburan yang berkesan untuk mengaut keuntungan dalam pasaran.

Pekerja Banyak Rumah : Bolehkah kita berjaya di dalam apa jua pelaburan di pasaran jika kita tidak bersedia untuk menjadi pelabur yang profesional?

Jangan bicara untuk berjaya dalam kewangan dan pelaburan jika kita tidak bersedia untuk menimba ilmu pengetahuan tentang ilmu kewangan dan ilmu dalam sesuatu pelaburan itu :-).

Jom kita belajar ilmu pelaburan hartanah pada 16 November 2013 nanti
:-). RPGT naik 30% ka, DIBS sudah tiada ka, LTV semakin kecil ka, apa saja halangan yang datang, pelabur profesional akan sentiasa mampu mengharunginya dengan penuh senyuman sebab dalam kepala otak dia, dia nampak..........................................................................................

..........................MASALAH ADALAH PELUANG :-)...............................

No comments:

Post a Comment