Thursday, October 3, 2013

HOUSING LOAN (PART 2)

Kenapa perlu ambil tempoh yang paling lama untuk rumah yang kita sewakan dan ambil tempoh yang paling pendek untuk rumah yang kita tinggal?

Alhamdulillah. Izinkan aku sambung Part 2 tentang bahayanya kalau tadak ceiling rate ni dan apa bestnya bagi sewa rumah?

Kalau tadak ceiling rate, interest rate boleh pi lebih tinggi ikut suka hati bank yang kita pinjam dan juga arahan Bank Negara. Macam yang pernah terjadi pada tahun 1997 kalau tak silap aku. Interest rate mencecah 12%. Sekarang ni interest rate kita tahun 2013 dalam ~4.3% ke 6 % ikut package loan yang kita ambik. Jika terjadi macam tahun 1997, kalau biasa kita bayar loan RM500 sebulan, kita mungkin kena bayar RM1,000 sebulan woooo. Doube tu. Don't play play with interest rate. Tu yang penting ada ceiling rate.

Contoh : Kalau bagi sewa rumah RM500 sebulan, dan bayaran loan RM1,000. Kita kena tambah RM500 pulak. Ini yang bahaya ni.
Tapi kalau interest rate kembali ke asal, kita dapat sewa RM500, kita guna duit tu bayar loan RM500. Tak perlu tambah apa-apa. Rumah kita, penyewa tolong bayarkan kat bank. Tak kah best gila.

Kalau boleh bagi sewa rumah tu RM900 dan loan sebulan RM500, dah lah penyewa tolong bayar loan bank, kita pulak dapat duit poket RM400. Fuuhhhh alangkah indah hidup ini. Itu kalau ada 1 rumah sewa, kalau ada 5 rumah sewa, RM400 x 5 rumah = RM2,000 sebulan tu. Kalau dapat banyak tu sebulan tanpa buat apa-apa, adakah kita bising kat bos kalau gaji tak naik, tak dapat bonus, kerja banyak. Kita pi kerja senyum jeeee. Kita masih pekerja makan gaji tapi banyak rumah sewa yang memberi pendapatan tambahan selain gaji kita :-).

Sekian untuk malam ini. Apa yang aku kongsi ni adalah pengalaman peribadi aku. Semoga perkongsian ini memberi inspirasi untuk kita semua cepat-cepat melabur dalam hartanah. Amin.

Yusman Yonos : Bukan mustahil untuk dapat pendapatan tambahan dari pelaburan hartanah sebagaimana bukan mustahil untuk dapat naik pangkat cepat di tempat kerja :-).

No comments:

Post a Comment