Wednesday, October 2, 2013

HOUSING LOAN (PART 1)


Kenapa perlu ambil tempoh yang paling lama untuk rumah yang kita sewakan dan ambil tempoh yang paling pendek untuk rumah yang kita tinggal?

Assalam kawan-kawan. Semoga kita semua sihat dan bahagia, kaya dan berjaya. Amin.

Perkongsian pertama aku. Mai kita jawab soalan no 2 dulu. Rumah yang kita tinggal kalau boleh kita settle loan secepat yang mungkin. Sebab apa? Cuba bayangkan kalau 1/3 dari gaji bulanan kita, kita guna untuk bayar loan rumah. Kalau kita settle awal, alangkah indahnya hidup kalau tak perlu bayar loan rumah dah. 1/3 dah boleh simpan dalam ASB bagi penuh RM200K. Atau guna duit tu untuk beli rumah yang ke-2 dan ke-3. Tak pening kepala pikiaq interest bank nak naik ka, gaji tak naik ka.

Ingat, guna duit lebihan 1/3 tu untuk beli benda yang nilai dia makin naik (tanah, rumah) dan bukannya benda yang nilai dia makin turun (kereta, moto besaq). Kalau nak pi shopping kat Nilai tak pa. Itu pun janganlah kita shopping sampai tak ingat dunia, macam esok sudah tiada.

Menjawab soalan 1. Untuk rumah yang kita bagi sewa kita ambil tempoh paling lama dan interest untuk loan tu ada ceiling rate atau cap rate. Penting tau ceiling rate ni. Contoh : kalau kita selalu bayar RM500 sebulan tiba-tiba interest bank naik sampai ke ceiling rate dan bayaran bulanan baru ialah RM800 sebulan. Kita tak gelabah beruk pasai paling tinggi RM800 je. Apa jadi kalau loan kita tadak ceiling rate?

Nanti saya kongsi lagi bahayanya kalau tadak ceiling rate ni dan peranan Inflasi untuk rumah yang kita sewakan.
Terima kasih sudi baca perkongsian saya ini. Harap dimaaf kalau ada terguris hati.

Yusman Yonos : Bukan mustahil untuk settlekan loan rumah yang kita tinggal sebagaimana bukan mustahil untuk pekerja macam kita untuk ada banyak rumah :-)

2 comments:

  1. ini ala2 teaser ni....
    terlupa nk follow blog ni smlm, dah rugi separuh hari perkongsian ni. :)

    ReplyDelete
  2. Teaser tu menatang apa pulak zonaku? Buah cempedak di luar pagar lah katakan :-)

    ReplyDelete