Monday, October 14, 2013

BERDOSA KALAU TAK BERKONGSI

Assalam kawan-kawan, tuan-tuan dan cik puan. Semoga sihat bahagia hendaknya.

SAYA MENGAMBIL KESEMPATAN INI UNTUK MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA.
MAAF ZAHIR BATIN. SELAMAT MEMANDU UNTUK YANG PULANG KE KAMPUNG.

Alhamdulillah. Hampir mencecah 30 orang yang dah berdaftar untuk sesi Perkongsian Rahsia “Pekerja Banyak Rumah”.
Patutlah mentor-mentor aku suruh kongsikan. Rupanya ramai yang nak tahu dan perlukan.

Aku ingatkan tiada apa yang menarik untuk seorang pekerja biasa ada banyak rumah.

Bagi aku, biasa la beli rumah lepas tu bagi sewa untuk dapat duit kopi.
Nak dapat duit seketul, aku refinance atau jual sebiji.
Rumah-rumah sewa yang bagus sewanya, aku simpan buat koleksi.
Kerja macam biasa, buat apa nak berhenti, duit gaji boleh guna beli rumah lagi.

Terngiang –ngiang suara Mentorku :

“Yusman, apa yang awak dah buat dan sedang buat ni adalah luar biasa bagi orang-orang di luar sana” kata Mentorku kepada aku.

“Biasa la beli rumah dan bagi sewa. Apa yang luar biasanya? Ramai lagi orang-orang yang ada banyak rumah… rilek saja” kata aku dalam hati.

“Yusman, awak berdosa kalau tak berkongsi dengan orang lain ilmu dan pengalaman awak ni” seperti mendengar luahan hati aku dan mentorku berkata lagi.

“Ada ramai lagi Otai-otai di luar sana dan yang lebih berpengalaman boleh buat seminar dan cerita pasal pelaburan hartanah ni” kata aku yang masih ketegaq ni.

“ Berapa ramai orang di sekeliling awak dan yang seagama dengan awak yang perlukan bantuan awak.
Awak nak berkongsi pecuma ka, nak kenakan bayaran ka, itu soal no. 2. No. 1 sekarang awak kena berkongsi”.

Aduhhhh, kata-kata beliau ibarat pisau menghiris hati. Pedih. Tambah pedih lagi bila beliau berkata:

“Awak sanggup tengok orang yang sebangsa dengan awak kat Pulau Pinang hanya mampu tinggal kat rumah flat, masih menyewa, yang tinggal di tanah kerajaan, yang ada rumah pun kat Seberang, Kulim, Sg Petani.

Orang Miskin Banyak Rumah : Insyaallah mentorku. 20 hb Okt ini akan aku laksanakan tanggungjawab aku. Ya Allah, kau berkatilah usaha aku yang kerdil ini…

No comments:

Post a Comment